Vikten av att kunna mäta effekter av evenemang.

Som arrangör är det alltid en speciell upplevelse när ett event går enligt plan och deltagarna lämnar med ett leende på läpparna. En känsla av att ha lyckats infinner sig och du upplever instinktivt att alla mål med arrangemanget har uppnåtts. Men hur kan du som beställare veta att det stämmer?

När ett behov av att genomföra ett möte eller event kommer upp finns alltid ett syfte och mål. Vad vill ni få ut av eventet? Och vad är den bästa möjliga utkomsten till en given budget?

Dessa frågor kan vara svåra att konkretisera men är grundläggande för att kunna säkerställa att önskat resultat uppnås. Genom att identifiera ett utgångsläge och tydliggöra en målbild finns möjligheten att utvärdera nyttan och effekten av arrangemanget på detaljnivå.

Foto: Rebecca Brimark

Vi på Reachem ser oss själva som en strategisk partner snarare än en traditionell mötes-och eventleverantör. Vårt syfte är att hjälpa dig som beställare att utveckla tydligheten kring arrangemangens syfte och mål, vilket ligger som grund för att kunna mäta resultatet.

En fråga kvarstår, hur arbetar vi för att säkerställa att de mål och syften som arrangemanget ska leverera verkligen uppnås?

Vår verksamhet bygger på att möjliggöra mätbarhet genom evenemangets hela process. I realitet innebär det att vi mäter och rapporterar alla aspekter av arrangemanget, vilket i sin tur gör att du som beställare får konkreta siffror och kan jämföra resultatet med det önskade utfallet. Vi har sedan en tid tillbaka investerat i digitala lösningar för att förenkla och effektivisera hanteringen av de data som är möjliga att samla in under möten och evenemang. Det har bidragit till att göra våra tjänsters nytta tydliga samtidigt som mätbarheten gör det enkelt att följa upp evenemangets effekt på ett mer strukturerat sätt. Att i siffror och jämförelse kunna visa på konkreta resultat är en central del av vårt erbjudande.

På vilka sätt är möten och event mätbara? Och hur hjälper det dig?

Här är exempel på våra metoder:

Deltagaranalys
Vi använder anmälningssystem, analysverktyg och eventappar för att spåra deltagarnas registreringar, närvaro och engagemang under evenemanget. Data används för att identifiera exempelvis attitydförändringar, kunskapsnivåer eller intresse.

Feedback och enkäter
Vi genomför och sammanställer enkätförfaranden inför och efter evenemanget för att samla in feedback från deltagarna om deras upplevelse och vad som kan förbättras.

Mål och KPI

Tillsammans med er definierar vi tydliga mål och nyckeltal (KPI) innan evenemanget och mäter hur väl evenemanget uppfyllde dessa mål, som exempelvis antal leads, försäljningsökning eller nya kontakter.

Ekonomisk utvärdering
Tillsammans med er kan vi beräkna kostnaderna för evenemanget i förhållande till de ekonomiska fördelarna det genererade, som nya affärer eller ökade försäljningar.

Digital trafik
Vi analyserar webbtrafik för att se hur mycket engagemang och uppmärksamhet evenemanget genererade online.

Miljöpåverkan
Vi skapar en heltäckande rapport som visar evenemangets. Detta innefattar allt ifrån transporter och energi till material, matkonsumtion och resor.

Är du intresserad av att veta med om vikten av att mäta effekter av evenemang?



Nästa
Nästa

Wendelas bästa konferenstips